2022/07/25

1. nap: Utazás Bolognáig

Éppen a barackszezonban indulunk útnak. Vasárnap még gyorsan befőzünk vagy 10 kilót, télre nagyon jól jön majd a fini lekvár. J

Aztán kezdődhetett a készülődés: összeraktuk, amiket hozni akartunk, kocsi is készen állt, reggelre már csak az utolsó apróságok maradtak, a tervezett időben tudtunk indulni. Ilyen még tán sosem volt: autóval kettesben utazunk nyaralni. :)

Magyarországon is kicsit zsúfoltabb volt az autópálya, de azért lehetett haladni, Szlovéniában viszont nagyon bedugult az út Ljubljana környékén. Ott szinte meg is állt a forgalom, pedig addig egészen jól haladtunk, csak egyszer álltunk meg, még magyar benzint tankolni.

Igaziból ez a dugó is csak kb 10 percet adott hozzá a menetidőnkhöz, de akkor elég reménytelennek tűnt, hogy kijussunk ebből a káoszból.

Még szlovén oldalon kerestünk egy I. világháborús emlékművet Nova Goricánál, amiről nemrég olvastunk a neten. A magyarok állították az isonzói csatákban elesett katonáknak. Meg is voltak a koordináták, de úgy elszaladtunk az emlékmű mellett, mintha ott se lenne. Igaz, már a kocsiból kiszúrtuk a gyönyörű panorámát, ami onnan fentről a szemünk elé tárul. Pár méterrel az emlékmű után bekanyarodtunk a szent hegyre, onnan csodáltuk a látványt, és ott tudtunk ebédelni is egy kicsit. Aztán visszagurultunk a világháborús emlékhez, messziről csak egy rozsdás vashalomnak látszott. Megállva, minden képet megnézve, minden szöveget elolvasva azért egy picit több is van benne – de a természet látványát akkor sem tudja felülmúlni. J

Innen a visintini magyar kápolna felé folytattuk utunkat. Nincs messze, bár közben ismét átlépünk egy határt, amit megint csak azért lehet észrevenni, mert ki van írva (hol vannak már a gyerekkoromban megszokott határátkelők J). Itt egy kanyart sikerült elvéteni, így a másik oldalról közelítettük meg a helyet, nem volt nehéz megtalálni, itt még ki is írták a kereszteződéshez, hogy hol kell letérni. Most éppen felújítják a mellette a másik telket, ezt szépen körbekerítették, ez azért kitakar valamennyit, de a kápolna így is megközelíthető.

Beírtuk gyorsan San Michele-t is, hátha találunk valamilyen alagutat, lövészárkot, bármit, ami nincs túl messze az autóúttól. Kidobott a gps egy bunkert, nekünk meg több se kellett, már indultunk is. Egy temető mellett leparkoltunk, aztán elindultunk gyalog (már itt is van egy tábla, csak mi nem olvastuk végig J), majd fent a bunker mellett meglepődve olvastuk, hogy ez a bunker még véletlenül sem olyan, amilyet mi kerestünk, ez egy hidegháborús bunker. Most már ilyet is láttunk. J

Innen már a nagy olasz emlékműhöz akartunk eljutni Redipugliába, csak a gps szórakozott velünk, hogy nem vitt be a parkolóba, de amúgy nem volt nehéz megtalálni. A foglianoi temető útba is esett, oda is bekukkantottunk. Az emlékműnél most alig volt valaki, a parkolók szinte teljesen üresek. Aztán rájöttünk, hogy a múzeum ma zárva van (hétfő van), valószínűleg, ezért ez a nagy pangás. Mielőtt átmentünk volna az úton, befordultunk a fegyverek, emlékkövek közé. Egy darabig abban a biztos tudatban, hogy ezek itt az I. világháborúra emlékeztetnek. Kedves férjemnek azonban gyanús volt, de sehol nem láttunk évszámot. A középpontban álló emlékoszlopot jártuk éppen körbe, amikor megtalálta: 1940-1945, na ugye. Egy pillanattal később én is találtam feliratot, pont a másik oldalon: 1915-1918. Hát, ennyi. A lenti írásokban a great war-t, vagyis a nagy háborút emlegetik, az meg az I.világháború volt. A nagy emlékmű előtti alagutaknál ismét 1915-ös évszámot találtunk. A járatokon körbementünk, a monumentális méreteken hüledeztünk (az autópályáról még jobban látszott, hogy egy hegynyi magasságban végig semmi más, csak a „mauzóleum”).

Mára a hosszú utazás és ezek a világháborús helyek voltak betervezve. Láttunk még egy-két feliratot, volt még pár magyar vonatkozású hely a közelünkben, de mi megtaláltuk, amiket mi kerestünk, úgyhogy tovább nem húztuk az időt, inkább indultunk tovább Bolognába.

Egy klassz kis kastély a szállodánk, jó a hely.